Netta Saari - Kuin valjastaisi päättömän hevosen

Netta Saari

Kuin valjastaisi päättömän hevosen

6. - 27.9.2024

Joskus elämä tuntuu siltä kuin yrittäisi valjastaa päätöntä hevosta. Kaikki on väliaikaista – yksi hallitsematon kaaos, jossa ei varsinaisesti tapahdu mitään ja tapahtuu paljon. Loppujen lopuksi vastaukset löytyvät usein muualta kuin itsen ulkopuolelta, mutta yksin niiden löytäminen ei ole aina helppoa – muita tarvitaan.

Kun prosessoin näitä asioita vuosien aikana, syntyi sarja akryylimaali- ja mustekynäteoksia sekä sanataiteen paloja, joista koostuu esikoisnäyttelyni. Niissä yhdistyvät fantastinen realismi, surrealismi, naivismi ja symboliikka – yhteys luontoon ja toisiin ihmisiin. Ne pohdiskelevat ihmisenä olemisen paradoksaalisuutta ja kauneutta.

Kuvat ovat intuitiivisesti rakennettuja, muotokuvamaisia ja yksityiskohtaisia. Keskitys ja vastakohtaisuus ovat toistuvia teemoja. Tekstit taas ovat pelkistettyjä. Kaikki johdattelevat tutkimaan pintaa syvemmälle.

Luova tekeminen on ollut minulle tärkeää pienestä pitäen. Se, että jotain syntyy itsen kautta – jotain, mitä ei ennen ollut eikä tiennyt olevan, oli se sitten kaunista tai ei – on toisinaan hämmentävän elävä prosessi, jonka ei haluaisi loppuvan ja silti se loppuu, sillä niin maalituubeilla on tapana.